Strony internetowe dla firm: Czy WordPress jest odpowiedni na firmową stronę internetową?

WordPress jest coraz bardziej popularnym skryptem do tworzenia stron internetowych. Wszelkie statystyki pokazują, że Polsce i na świecie w tworzeniu nowych stron internetowych, także stron internetowych dla firm, WordPress jest zdecydowanym liderem.

WordPress powstał jako platforma stricte blogowa (mówi nawet to nazwa skryptu). Przez lata skrypt ten rozwijał się coraz bardziej w uniwersalny CMS, a obecnie zdecydowanie wygrywa z niegdysiejszym liderem, jakim przez lata była Joomla, a także z innymi skryptami, takimi jak Drupal, Quick CMS i inne.

Obecnie WordPress jest zdecydowanym liderem na świecie. Większość nowych stron internetowych tworzonych jest właśnie na tym skrypcie. Dlaczego? Bo jest to skrypt niezwykle uniwersalny, bogaty w wiele funkcjonalnych wtyczek (pluginów) i nie tylko bezpłatny, bo nawet więcej niż darmowy – wolna licencja pozwala w niemal nieograniczony sposób na modyfikowanie zarówno skryptu samego wordpressa ale także całej gamy wtyczek do tego CMS.

Jakie zalety ma WordPress?

Dzięki temu, że jest na wolnej licencji, stworzenie strony internetowej jest tanie. Sam skrypt jest bezpłatny, do tego mamy całą masę wtyczek, których licencja pozwala nie tylko na bezpłatne korzystanie, ale także daje możliwość dowolnej modyfikacji kodu źródłowego, tak aby daną wtyczkę dostosować do własnych potrzeb. Dzięki temu programiści mają możliwość oszczędności czas, ale także osoby bez żadnej wiedzy informatycznej, dzięki prostej instalacji samego WordPressa jak i wtyczek na uruchomienie działających i funkcjonalnych stron internetowych.

Jeśli dodamy do tego bardzo łatwą administracją stron opartych o WordPress z panelu administracyjnego, który w WordPressie nazywa się kokpitem, mamy kolejny argument za WordPressem, który pozwala nam jeszcze lepiej zrozumieć to, dlaczego tak wiele nowych stron internetowych, także stron internetowych dla firm, powstaje na CMS WordPress.

Do tego jest to skrypt, który stosunkowo łatwo pozycjonuje się w wyszukiwarce Google. Jak mówi znany w Olsztynie specjalista od SEO, Paweł Jabłoński z firmy www.nawitrynie.pl., WordPress to taka samopozycjonująca się maszyna. Jest w tym sporo racji. Dużo szybciej i łatwiej jest wypozycjonować stronę na WordPressie niż choćby stronę napisaną w czystym HTML czy nawet Drupalu lub Joomli.

A czy WordPress ma jakieś wady?

Pewną wadą jest paradoksalnie także jedna z zalet WordPressa – czyli to, że skrypt jest na wolnej licencji dostępnej dla każdego. Znajomość skryptu starają się wykorzystywać stale hakerzy, próbując zaatakować i przejmować strony oparte na WordPressie. Pewną wadą jest także to, że skrypt wymaga dość dobrego serwera. Nie ma to znaczenia przy stronach o niewielkiej zawartości (np. kilku podstronach i kilkudziesięciu wpisach blogowych), do tego z niewielkim ruchem. Jednak przy stronach odwiedzających przez tysiące internautów, jeśli jeszcze posiada dobrze rozwiniętego bloga, słabszy hosting współdzielony może nie podołać potrzebom skryptu WordPressa.

Mimo wszystko uważam, że WordPress to obecnie najlepsze rozwiązanie dla tworzących strony internetowe, zwłaszcza dla małych i średnich firm.